چرا پالادیم از طلا گرانتر شد؟
لیدی شال: پالادیم حالا گرانبهاترین فلز در بین چهار فلز باارزش مهمست و كمبود شدید عرضه، قیمت آنرا به ركورد بالایی رسانده است.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، پالادیم كه در دستگاه های كنترل آلایندگی خودرو ها و كامیونها به كار می رود، در بیشتر از یك سال قبل با افزایش بیشتر از دو برابری قیمت روبرو شده و از طلا گران تر شده است.
پالادیم چیست؟
پالادیم فلز سفید رنگی است و به همراه روتنیوم، رودیم، اوسمیوم، ایریدیوم و پلاتین، شش فلزی هستند كه فلزات گروه پلاتین را می سازند. حدود ۸۵ درصد از پالادیم در سیستم های اگزوز خودرو ها به كار می رود و كمك می نماید آلاینده های سمی به دی اكسید كربن و بخار آب تبدیل شوند. همین طور در دستگاه های الكترونیكی، دندانپزشكی و جواهرات استفاده می شود. این فلز عموما در روسیه و آفریقای جنوبی استخراج شده و معمولا بعنوان یك محصول جانبی از فعالیت های استخراج فلزات دیگر مانند پلاتین یا نیكل به دست می آید.
چرا پالادیم گرانتر شده است؟
عرضه پالادیم پاسخگوی تقاضای رو به رشد نبوده است. میزان استفاده از پالادیم با سخت گیری بیشتر دولتها به خصوص دولت چین در مقابله با آلودگی خودرو ها و اجبار خودروسازان به استفاده بیشتر از این فلز ارزشمند، افزایش پیدا كرده است. در اروپا مصرف كنندگان در واكنش به رسوایی خودروسازان دیزلی و برملا شدن تقلب آنها در تستهای آلایندگی، كمتر خودرو های دیزلی كه عموما پلاتین مصرف می كنند خریداری نموده و در عوض خودرو های بنزینی می خرند كه در تولیدشان پالادیم استفاده می شود.
چرا عرضه پالادیم محدود شده است؟
موقعیت پالادیم بعنوان یك محصول جانبی استخراج پلاتین یا نیكل به معنای آن است كه تولیدش با افزایش قیمت همگام نیست. در حقیقت پیش بینی شده است میزان تولید پالادیم امسال برای هشتمین سال متوالی كمتر از میزان تقاضا خواهد بود. این مساله كمك كرده قیمت پالادیم مرتبا ركوردشكنی كند و امسال در قیمتی بالاتر از قیمت طلا معامله شود.
آیا سفته بازان عامل بالا رفتن قیمت پالادیم هستند؟
دست داشتن سفته بازان در بالا رفتن قیمت پالادیم تا حدودی درست است. از اوت سال ۲۰۱۸ صندوق های پوشش ریسك روی افزایش قیمت ها حساب باز كرده اند. با این وجود پالادیم برای تحویل فوری قیمت بالاتری از معاملات آتی دارد كه نشان میدهد تولیدكنندگان به سختی تلاش می كنند پالادیم مورد نیازشان را تامین كنند. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) كه تحت پشتوانه پالادیم قرار دارند، امسال شاهد خروج موجودی بوده اند برای اینكه سرمایه گذاران این فلز را برداشت كرده و با نرخهای پرسودی به كاربران كرایه داده اند. همین طور شواهدی از انبار كردن پالادیم توسط چین كه بزرگترین خریدار بخش خودرو است، وجود دارد.
چه كسانی برنده و بازنده هستند؟
در حالی كه شركت "ام ام سی نوریلسك نیكل" بزرگترین تولیدكننده پالادیم است، افزایش چشم گیر قیمت این فلز خبر خوبی برای معدنكاران آفریقای جنوبی است كه پالادیم را به همراه پلاتین استخراج می كنند اما با افت قیمت پلاتین به پایین ترین حد در حدود یك دهه گذشته مواجه گشته اند. از طرف دیگر خودروسازان ناچارند پول بیشتری برای این فلز پرداخت كنند و ممكنست هزینه مذكور را روی دوش مصرف كنندگان بیاندازند.
آیا پالادیم معمولا چنین نوسان قیمتی دارد؟
بله و این نوسان قیمت تنها منحصر به پالادیم نیست. فلزات ارزشمندی كه به میزان اندك مورد استفاده صنعت خودروسازی قرار می گیرند سابقه افزایش قیمت در زمان بالا رفتن تقاضا نسبت به عرضه دارند. در دهه بعد از ۱۹۹۸ پلاتین به سبب كمبودی كه مورد توجه خریداران سفته باز قرار گرفت، بیشتر از ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشت. رودیوم نیز در همان مدت و قبل از این كه خودروسازان راههایی را جهت استفاده كمتر از این فلز پیدا كنند، بیشتر از ۴۰۰۰ درصد صعود كرده بود. قیمت پالادیم به دنبال نگرانی مصرف كنندگان از كاهش فروش روسیه، از ركورد پایین خود در سال ۱۹۹۶ افزایش ۹ برابری پیدا كرد و در سال ۲۰۰۱ به اوج رسیده بود.
آیا خودروسازان می توانند از جایگزین دیگری استفاده كنند؟
درست است كه افزایش قیمت پالادیم نسبت به پلاتین ممكنست موجب شود بعضی از خودروسازان روی گزینه های دیگر كار كنند اما مشخص نیست چنین تغییری چه زمانی روی خواهد داد. شركت جانسون متی اعلام نموده تحقیقات درباره استفاده از پلاتین نشان داده است كه قبل از این كه بتواند عملكرد مشابه مبدلهای كاتالیزروی پایه پالادیم پیدا كند، پیشرفتهای فناوری باید صورت بگیرد. مفسرین اظهار كرده اند حداكثر ۱۸ ماه طول خواهد كشید تا از جایگزین دیگری استفاده گردد. در این بین، شركتهایی مانند دایلمر بجای فلزی كه بخش نسبتا اندكی از هزینه ها را تشكیل می دهد، به برقی سازی خودرو و باطریها متمركز شده اند. خودرو های برقی سوخت مصرف نكرده و لوله اگزوزی كه برای ساخت آن به پالادیم نیاز باشد، ندارند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، با این وجود مفسرین اعتقاد دارند كه برقی سازی ناوگان خودرو های جهان سالها به طول خواهد انجامید. در این بین استفاده از پالادیم در خودرو های هیبریدی، به منبع تقاضای رو به رشدی تبدیل گشته است.
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب