رئیس كل گمرك تشریح كرد
علل دپوی كالاها در گمرك
به گزارش لیدی شال رئیس كل گمرك ایران علل ماندگاری (دپو) كالاهای ترخیص نشده را بیان كرد.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، مهدی میراشرفی اظهار داشت: در گمركات دنیا معمولاً مانده معقولی از كالا وجود دارد كه برخی اوقات از آن بعنوان رسوب یا دپوی كالا نام برده می شود و در مورد بنادر ما این مورد به شكلی است كه اگر كالایی در بنادر نباشد امكان دارد نگرانی هایی را به وجود آورد. البته این به آن معنا نیست كه در روند ترخیص مشكل وجود دارد.
رئیس كل گمرك تصریح كرد: برپایه تحقیقات انجام شده هر یك روز معطلی در ترخیص و ماندگاری كالا معادل یك درصد به قیمت تمام شده كالا اضافه می كند كه این امر رقابت پذیری كالاهای صادراتی ما را می كاهد و كالاهای وارداتی را برای واحدهای تولیدی و در نهایت مصرف كننده نهایی گران تر می كند. نكته دیگر آن است كه ما كالاهای اساسی را به صورت مستقیم از كشتی به كامیون انتقال داده و ترخیص می نماییم، یعنی اگر كالا مجوزهای بهداشتی و قرنطینه ای را داشته باشد، گمرك حتی ابتدا حقوق و عوارض گمركی را وصول نمی كند و درصدی از كالاها را با ضمانت نامه ترخیص می كند.
میراشرفی خاطرنشان كرد: اگر غیر از این بود نمی توانستیم ظرف پنج ماه گذشته ۶۰ میلیون تن كالا صادر و ۱۴ میلیون تن وارد نماییم. این نشان دهنده پویایی این بخش است، هر چند كه جا دارد این روند تسریع شود و مدت ماندگاری به حداقل خود برسد.
صادرات ۴ برابر واردات است
وی اظهار نمود: در بعضی مواقع هم دلیل ماندگاری كالا آن است كه مبالغ مربوط به ارزش كالا از راه سیستم بانكی هنوز به فروشنده انتقال نیافته و فروشنده هم اسناد مالكیت را به خریدار عرضه نكرده كه این امر باعث معطلی می شود. این مدت زمان پس از تحریم ها افزایش پیدا كرده است؛ ازاین رو نه ما و نه سازمان های مجوزدهنده هیچكدام در این زمینه مقصر نیستیم و این ماندگاری در واقع آثار تحریم است كه هم انتقال پول را سخت تر كرده و هم دریافت اسناد مالكیت را با دشواری مواجه كرده است. خوشبختانه با وجود همه مضایق ما در بحث واردات و صادرات خوب عمل كرده ایم؛ به صورتی كه صادرات ما چهار برابر واردات است.
میراشرفی تاكید كرد: در بحث كالاهای اساسی ما در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل قریب به دو میلیون تن كالا بیشتر از گمرك ترخیص كرده ایم. سال قبل در این مدت ۷.۹ میلیون تن كالای اساسی وارد شده بود در حالیكه این رقم امسال به ۹.۶ میلیون تن رسید.
رئیس كل گمرك خاطرنشان كرد: معمولاً در بنادر با عنایت به ظرفیت آنها كالا تخلیه و بارگیری می شود و بزرگترین بندر كالاهای فله ای ما بندر امام خمینی(ره) با ظرفیتی بالغ بر ۲.۷ تا سه میلیون تن است كه حالا برخی اوقات تا ۴.۳ میلیون تن كالا در آن وجود دارد كه بیشتر از ظرفیت این بندر است و علت آن هم بحث ذخایر استراتژیك و امنیت غذایی مردم است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب