مقیمی عنوان كرد:
آهنگ تغییر در ایران خودرو شروع شده
به گزارش لیدی شال مرکزی مدیرعامل شرکت ایران خودرو اظهار داشت: رقم بدهی شرکت به قطعه سازان ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
فرشاد مقیمی ۲۵ دیماه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور مدیرعامل شرکت ایران خودرو برگزار شد، اظهار نمود: مجموعه ایران خودرو در سال جهش تولید تلاش دارد که در شقوق مختلف حوزه تولید، اهداف مختلف خویش را محقق کند.
وی اضافه کرد: در حوزه خودرو سواری نسبت به سال قبل بالای ۵۰ درصد و در عرصه تولید خودرو های سنگین هم ۴۶ درصد رشد حاصل شده است، اینکار به برکت همت و پشتکار شبکه تأمین شرکت در شرایط تحریم و کرونا انجام گرفت و از آن چیزی که بودیم فاصله گرفتیم، اما هنوز با ایده آل ها فاصله داریم و باید قدم های بیشتری برداریم، با برنامه ریزی می توان به توفیقات بیشتر دست یافت.
مقیمی با اشاره به اینکه ۲۴ شرکت در استان مرکزی به صورت مستقیم با ایران خودرو همکاری می کنند و ۴ تا ۵ درصد قطعات مورد نیاز این شرکت توسط این استان تأمین می شود، اظهار داشت: شرکت این آمادگی را دارد که از نظر تعداد شرکتهای همکار و قطعات تولیدی، این همکاری را افزایش دهد و اگر در هر جایی امکان ساخت داخلی قطعاتی که به خارج سفارش می دهیم وجود داشته باشد، بطور قطع استقبال می نماییم.
وی خاطرنشان کرد: به تازگی خودرویی جدید عرضه شده است و برای نخستین بار است که در زمان تحریم که انتظار توقف این صنعت می رفت، فعال تر شده ایم، خودروی جدیدی تولید کردیم و بزودی رویداد مهمی در کشور رونمایی می شود که انقلابی در صنعت خودروسازی کشور رقم می زند.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه گیربکسی که استفاده می شود ۹۵ درصد داخلی سازی شده اما ژن آن فرانسوی است، اظهار داشت: در این دوره شاهدیم که گیربکس ۶ دنده دستی کاملا داخلی سازی و در راناپلاس هم نصب گردید و در دیگر محصولات هم نصب می شود. کار بزرگی در این عرصه رقم زده شده است و حتما گیربکس اِی ام تی و اتوماتیک هم مدنظر است تا به چرخه خدمات شرکت به مردم اضافه شود.
وی با تکیه بر اینکه باید توانمندی ها را متمرکز کرد، اضافه کرد: در بحث داخلی سازی باید حتما اقدام نماییم. حدود ۱۰۰ قطعه که سال قبل از خارج وارد می شد، سال جاری داخلی سازی شده است که این امر کاهش وابستگی به خارج را به دنبال خواهد داشت و در واقع کلیدروشن و خاموش آن در اختیار خارج نخواهد بود.
مقیمی با اشاره به اینکه احتیاج به سرمایه در گردش بیشتر داریم، اظهار داشت: مسلما با ارزیابی تفاوت قیمت مواد اولیه نسبت به سالهای گذشته باید سرمایه در گردش بیشتری در اختیار داشته باشیم و تلاش خواهیم داشت که بخشی از مطالبات شرکتهای قطعه ساز را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت نماییم، البته بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به شرکت ها درست نیست، عدد درست مطالبات ۶۵۰ شرکت قطعه ساز همکار با ایران خودرو، ۱۵ هزار میلیارد تومان است که ۵ هزار میلیارد تومان آن بدهی ۱۲۰ روزه است که بطور قطع برپایه برنامه زمانبندی منابعی که ظرف یک ماه آینده تزریق می شود این مطالبات پرداخت خواهد شد.
وی ضمن اشاره به عوامل زیان ده بودن تولید خودرو اضافه کرد: بخشی از این امر به بیرون از بنگاه و بخشی به درون بنگاه مرتبط می باشد. از سال قبل تا امروز بیشتر از ۵ هزار میلیارد تومان از دارایی های غیرمولد ایران خودرو واگذار شده و تبدیل به دارایی های مولد شده است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو ضمن اشاره به اینکه پیش از عرضه یک خودرو، استانداردهای اروپا را دریافت کردیم و این امر برای نخستین بار در این شرکت رقم خورده است، اضافه کرد: ۷۱ درصد قیمت تمام شده یک خودرو، هزینه قطعات و اجزا و مواداولیه ای است که خریداری می شود و اگر به سمت کاهش قیمت می رویم کاهش قیمت تمام شده به عملکرد شرکتهای قطعه ساز هم باز می گردد.
وی با اشاره به اینکه چرا باید یک قطعه ساز نتواند از مراجع رسمی مواد اولیه بخرد؟ اظهار داشت: امروز برخی اقدامات تعریف شده است که بر مبنای آن در صدد متناسب سازی و درست کردن قیمت خودرو هستیم، در شرایط قیمتی موجود، مصرف کننده و تولیدکننده بازنده این بازار هستند و به دنبال رفع این شکاف قیمتی هستیم که البته رفع این شکاف به مفهوم رساندن قیمت تولید به قیمت بازار و مصرف کننده نیست و موافق آن هم نیستیم. داخلی سازی بعضی از قطعات کاهش قیمت را به دنبال داشته است و از سویی اشتغال را رقم زده و در بعضی مواقع با رقابت هم کاهش قیمت را محقق کردیم.
وی افزود: پراکندگی بالای قطعه سازان در کشور هم هزینه تولید را بالا می برد البته می توان مدیریت کرد به صورتی که مثلا مجموعه قطعه سازان را در یک شهرک مستقر کرد.
مقیمی با اشاره به اینکه جذب نیرو از سال ۹۸ تابحال انجام نشده است و جلوی ورود نیروهایی که نیاز نداریم گرفته شده است، اظهار نمود: آهنگ اصلاحات در شرکت شروع شده و برنامه منسجم هم مدنظر است و اصلاح ساختار مالی و منابع انسانی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه برای ۶ ماه نخست سال آینده تولید ۳۶۰ هزار دستگاه و در نیمه دوم ۳۸۰ هزار خودرو هدفگذاری شده است، اضافه کرد: تا آخر آذرماه سال جاری از تولید ۳۷۰ هزار خودرو گذشتیم و با برنامه ریزی در دهه فجر از کل تولید سال ۹۷ عبور می نماییم و به ۵۰۰ هزار دستگاه می رسیم که این امر نشان داده است ظرفیت تولید و توان طراحی در کشور وجود دارد.
مقیمی اظهار داشت: ایران خودرو هر سال یک محصول جدید به بازار عرضه می کند و این امر جدا از ارتقای محصولات موجود است. همچنین۲۰۰ هزار خودرو معوق سال قبل سال جاری به ۱۵ هزار خودرو رسیده است و تا آخر سال همه خودرو های معوق به دست مردم خواهد رسید. البته برای خودرو های فروش فوری هیچ معوقه ای نداریم ولی با عنایت به اختلاف قیمت کارخانه با بازار با سیلی از تقاضاها مواجه هستیم ولی با این وجود از سال قبل تا امروز برای هیچ فردی تغییر زمان تحویل لحاظ نشده و برای حقوق شهروندی مردم اهمیت قائلیم.
وی با تکیه بر اینکه بیشتر از یک سال است که سبدفروشی در شرکت صورت نمی گیرد و فروش فقط از یک درگاه اینترنتی انجام می گیرد، در بحث فروش قطعات آمادگی داریم که شرکت ایساکو تمام شبکه فروش قطعات را بکار گیرد که قطعات به دست خرده فروش برسد، همینطور به مبحث آموزش مکانیک ها و نمایندگی ها هم توجه لازم را خواهد داشت و برگزاری دوره آموزشی را دنبال می نماییم، همینطور با تزریق منابع مالی کمیسیون نمایندگی ها پرداخت می شود.
مقیمی در این خصوص که خط تولید ایران خودرو در استان مستقر شود اظهار داشت: اجازه دهید این مورد در جلسات کارشناسی بیشتر بررسی شود. در بحث تولید خودرو های سنگین توسط هپکو هم موارد را بررسی خواهیم کرد.
وی در مورد توجه به داخلی سازی اظهار نمود: تولید اتوبوس را با ۸۵ هزار یورو ارزبری شروع کردیم، اما امروز ارزبری این تولید به ۴۲ هزار یورو رسیده و در سال آینده به ۳۳ هزار یورو خواهد رسید. تلاش خواهیم داشت که از ظرفیت های داخلی استفاده نماییم و در داخلی سازیبا کسی شوخی نداریم چونکه از اهداف ماست و باید صورت گیرد. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم این مورد مدنظر قرار گرفته است و اگر سیاست گذاری درست صورت گیرد، بطور قطع قطعه سازان انگیزه بیشتری خواهند داشت.
مقیمی با تکیه بر اینکه در حوزه الکترونیک وابستگی بالایی به خارج از کشور داریم و با عنایت به ظرفیت های استان می توان در این حوزه ورود کرد، اضافه کرد: تعداد شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو را کم خواهیم کرد. حدود ۱۷ شرکت به مزایده گذاشته شده است و بخشی از سهام بانک پارسیان هم به فروش رفته است.
تمام
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب