رئیس سازمان نقشه برداری در گفت و گو با مهر:
فرونشست در مناطق گذر خطوط لوله گاز و آب
به گزارش لیدی شال رئیس سازمان نقشه برداری اظهار داشت: در بعضی مواقع خطوط لوله گاز، آب رسانی و انتقال نفت را از نقاطی عبور داده ایم كه وجود فرونشست در آن مناطق سبب شده خطر شكست و صدمه جدی به این خطوط وجود داشته باشد.
مسعود شفیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد وجود فرونشست در خطوط لوله گاز و آب رسانی تصریح كرد: در بعضی مواقع خطوط لوله گاز، آب رسانی و انتقال نفت را از نقاطی از كشور عبور داده ایم كه وجود فرونشست در آن مناطق سبب شده خطر شكست و صدمه جدی به این شریان های حیاتی وجود داشته باشد و حتی گزارش شده كه برخی كشاورزان تلاش دارند با استفاده از پُر كردن شیارهای ناشی از فرونشست با خاك، در زمین های زراعی خود با این پدیده مقابله كنند كه روش درستی نیست.رئیس سازمان نقشه برداری كشور اضافه كرد: راهكار اصلی تدقیق پایش ها در مناطق مختلف خصوصا محدوده هایی كه در معرض فرونشست هستند، تجدیدنظر جدی در برداشت آب های زیرزمینی و تغییر الگوی استقرار جمعیت و فعالیت در كشور است.
وی خاطرنشان كرد: هر نوع سازه ای در سطح زمین چه بافت فرسوده و چه نوساز، می تواند در اثر پدیده فرونشست صدمه ببینند، چونكه نوع صدمه به گونه ای است كه میزان استقامت سازه چندان تعیین كننده نیست و تغییر ارتفاع زمین، كل سازه را تحت تاثیر قرار می دهد.
شفیعی تصریح كرد: تلاش می نماییم در اطلس هایی كه درباره وضعیت فرونشست زمین در نقاط مختلف تهیه می نماییم به صورت عینی تعداد جمعیت انسانی حاضر در منطقه و بناهای حساس را ذكر نماییم. اما تابحال به صورت مشخص در ارتباط با بافت های فرسوده اطلاعاتی جمع آوری نشده كه البته تلاش میكنیم در اطلس های بعدی این مورد را هم مورد توجه قرار دهیم.
فرونشست در خطوط راه آهن منجر به اصلاح این خطوط شد
وی اضافه كرد: برای راه اندازی خیلی از خطوط انتقال به ما رجوع می گردد و نقاط كنترل زمینی و ترازیابی را برای طراحی مسیر از ما دریافت می كنند؛ در گذشته كه چندان پدیده فرونشست جدی نبود، تلاش شد طی دو دهه، دو مرحله عملیات ترازیابی تجدید شود و می توان اظهار داشت كه داده ها هر ۵ یا ۱۰ سال یك مرتبه به روز می شد، اما به تدریج متوجه شدیم این داده ها در پاره ای از مناطق با خطا مواجهند و به علت فرونشست، ارتفاع نقاط دستخوش تغییر شده است.معاون سازمان برنامه و بودجه كشور در مورد احتمال فرونشست در زیرساخت های ریلی كشور، تصریح كرد: تابحال محدوده فرونشست را با مناطقی كه خطوط ریلی از آنها عبور كرده اند، به صورت دقیق تطبیق نداده ایم اما در مراجعات میدانی كه همكاران ما داشته اند، بنابر اظهار كارشناسان حوزه راه آهن متوجه شدیم، به علت مواجه شدن با پدیده فرونشست، در مواردی ناچار شده اند اصلاحاتی را در خطوط راه آهن داشته باشند.
ترازیابی باید در فواصل زمانی كوتاه تری انجام شود
وی با اشاره به اینكه در شرایط كنونی، ظرفیت های اجرایی سازمان نقشه برداری كشور برای انجام مطالعات میدانی و تكمیل و تكرار مشاهدات ترازیابی همچون دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ شمسی نیست، اظهار داشت: باید توأم با گسترش ایستگاه های ماهواره ایی(GNSS) ژئودینامیك، تكرار اندازه گیری های ثقل و استفاده از روش تداخل سنجی راداری، ترازیابی را در فواصل زمانی كوتاه تری تكرار نماییم و اطلاعات به دست آمده را در اختیار بخش های ذینفع قرار دهیم تا پیش از طراحی مسیر، ضریب های تعدیل یا اصلاحی را برای نقاط ارتفاعی، متناسب با نرخ فرونشست در نظر بگیرند كه البته با عنایت به پراكنده بودن مناطق تحت تأثیر فرونشست و پهناور بودن كشورمان، كار پرهزینه ای است. اما همچنان جایگاه حاكمیتی سازمان نقشه برداری كشور ایجاب می كند كه شبكه ترازیابی سراسری را برای نیازهای پایه حوزه عمرانی كشور، به روز نگهداری كند.
تعداد اطلس فرونشست ها به ۱۰ مورد افزایش می یابد
شفیعی همینطور با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در مورد كارگروه بسته اجرایی افزایش ایمنی شریان های حیاتی تهران، تصریح كرد: سازمان نقشه برداری كشور عضو این كارگروه است و با عنایت به اینكه گزارشات مربوط به فرونشست به صورت منظم عرضه می شود، حساسیت دستگاه ها به این پدیده افزایش یافته و تابحال دستگاه هایی همچون وزارت نفت و شركت گاز برای دریافت اطلاعات به ما مراجعه نموده اند.
معاون سازمان برنامه و بودجه كشور، اضافه كرد: تابحال در جهت وظایف محوله از جانب وزارت كشور و كارگروه بسته اجرایی افزایش ایمنی شریان های حیاتی تهران، ۶ اطلس فرونشست برای تهران، قم، اصفهان، تربت جام و دشت طوس-نیشابور منتشر نموده ایم كه امیدوارم تعداد این اطلس ها تا آخر سال از ۱۰ مورد فراتر رود و جزئیات بیشتری هم در آنها مورد بررسی قرار گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب