زنان و جوانان مشتریان اصلی موتورسیكلت های برقی!
به گزارش لیدی شال مشاهدات میدانی از بازار موتورسیكلت های برقی نشان داده است كه بیشترین مشتریان این وسیله نقلیه، زنان و پسران نوجوان هستند. البته عرضه و تقاضا در این بازار خیلی كم است كه همچون علل بی رونق بودن این بازار نبود قطعات و لوازم یدكی، نداشتن گارانتی مناسب، كمبود تنوع و سرعت پایین است.
تهران با همه امكانات و جذابیت هایی كه شهروندان را از نقاط مختلف كشور به سمت خود می كشاند، یك معضل بزرگ دارد و آن آلودگی هوا است. هوای پایتخت، زمستان ها از وارونگی هوا رنج می برد و تابستان ها از افزایش آلاینده ازن و كارشناسان هم یكی از علل اصلی این آلودگی حدودا دائمی را، خودرو ها و موتورسیكلت های فرسوده می دانند.
با این وجود مشاهدات نشان داده است وسایل حمل و نقل الكتریكی كه حدودا فاقد آلودگی است، در ایران طرفدار چندانی ندارد. برای مثال، گزارش میدانی ایسنا از بازار موتورسیكلت های برقی نشان داده است كه مشتری عمده موتورسیكلت های، برخی زنان و پسران نوجوان هستند.
چقدر موتورسیكلت برقی در بازار عرضه می شود؟
در بررسی میدانی صورت گرفته در میان هفت فروشگاه موتورسیكلت، سه فروشگاه اصلا موتورسیكلت برقی عرضه نمی كردند و در چهار فروشگاه دیگر هم كه به نسبت گنجایش فروشگاه، حدود ۲۰ تا ۷۰۰ موتورسیكلت داشتند، سهم عرضه موتورسیكلت های برقی در فروشگاه های كوچك، یك دستگاه و در فروشگاه های بزرگ هشت دستگاه بود.
بیشتر مغازه داران می گفتند كه به علت تقاضای كم این نوع موتورسیكلت ها، عرضه هم محدود است. به قول آنها تنها زنان و پسران نوجوان متقاضیان موتورسیكلت های برقی هستند.
یكی از مغازه داران می اظهار داشت: زنان با استفاده از كلاه كاسكت در سطح شهر از موتورسیكلت های برقی استفاده می نمایند. اما مغازه دار دیگری می اظهار داشت كه "بعضی از زنان طبقه مرفه این نوع موتورسیكلت ها را برای تفریح می خرند و به ویلاهای خود می برند."
موتورسیكلت برقی ۱۱۰ میلیونی با سرعت ۱۲۰ كیلومتر در ساعت حركت می كند!
همینطور مشاهدات از بازار موتورسیكلت های برقی نشان داده است كه این وسیله نقلیه با عنایت به سرعت، برند و كیفیت قطعات؛ ۹ تا ۱۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. حداكثر سرعت موتورسیكلت برقی ۹ میلیون تومانی، ۵۰ كیلومتر بر ساعت است، اما نوع ۱۱۰ میلیون تومانی آن حتی می تواند با سرعت ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت هم حركت نماید.
چرا مردم موتورسیكلت برقی نمی خرند؟!
فروشندگان علت تقاضای پایین موتورسیكلت های برقی را نبود قطعات و لوازم یدكی، نداشتن گارانتی مناسب، كمبود تنوع و سرعت پایین عنوان می كردند.
یكی از فروشندگان می اظهار داشت: " در ترافیك تهران هیچ موتورسواری نمی تواند با سرعت بیشتر از ۱۰۰ كیلومتر بر ساعت براند، ازاین رو علت اصلی تقاضای كم موتورسیكلت های برقی، سرعت پایین نیست؛ مشكل این است كه مردم دوست دارند سوار وسیله نقلیه بزرگ شوند و اگزوزهای موتورشان صداهای ناهنجار داشته باشد، اما موتورسیكلت های برقی حدودا بی صدا حركت می كنند."
این فروشنده عمر كوتاه باطری موتورسیكلت های برقی را هم از دیگر عوامل تقاضای كم این وسیله نقلیه می دانست و می اظهار داشت كه "به علت زمان طولانی كه موتورسیكلت های برقی در گمرك و فروشگاه، بدون استفاده می مانند، عمر باطری آنها كم می شود و گارانتی مناسبی هم برای تعویض آن در كشور وجود ندارد، تعمیركنندگان موتورسیكلت هم اطلاعات كافی برای تعمیر موتورسیكلت های برقی ندارند."
موتورسیكلت برقی وارداتی است
همینطور طبق مشاهدات میدانی؛ برندهای وستا و هیلتون همچون برندهای موتورسیكلت های برقی هستند و این نوع موتورسیكلت بیشتر از چین وارد كشور می شود. برخی موتورسیكلت های برقی هم در داخل مونتاژ می شود. البته تعداد كمی موتورسیكلت برقی از هند و تایلند هم به كشور وارد می شود كه به قول یكی از فروشندگان، موتورسیكلت برقی تایلندی با عنوان دستگاه ژاپنی در بازار عرضه می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب