عضو اتاق تهران در گفت وگو با لیدی شال:

افزایش قیمت دلار مانند دفعات قبل موقتی است

افزایش قیمت دلار مانند دفعات قبل موقتی است

به گزارش لیدی شال، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: با تدابیری که اتخاذ شده از عمق اثرگذاری اتفاقات سیاسی بر بازارهای مالی کاسته شد، به صورتی که الان خبری از رشد نرخ ارز یا سقوط سنگین شاخص کل بورس نیست.



آرمان خالقی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که در یک سال گذشته اتفاقات سیاسی و امنیتی گوناگونی در ایران و خاورمیانه رخ داد که شامل عملیات وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و در نهایت حمله اسرائیل به لبنان و شهادت سید حسن نصرالله و عملیات مقتدرانه «وعده صادق ۲» می شود، اظهار داشت: با گذشت زمان و تدابیری که اتخاذ شده از عمق اثرگذاری این اتفاقات بر بازارهای مالی کاسته شد به صورتی که الان خبری از رشد شدید نرخ ارز یا سقوط سنگین شاخص کل بورس نیست. بنابراین پیشبینی می کنم هیجان حدود هزار تومانی دلار در اثر حمله ایران به اسرائیل طی ساعات آینده و مانند دفعات قبل فروکش کند.
وی اضافه کرد: در گذشته با هر اتفاق و شوک سیاسی نرخ ارز برای دراز مدت گرفتار نوسان می شد؛ اما الان دیگر شاهد افزایش شدید قیمت دلار پس از تنش های سیاسی نیستیم و نرخ ارز روند پیش از شوک یا التهاب را دنبال می کند مگر این که اتفاق رخ داده بر متغیرهای اقتصادی اثر بگذارد.
خالقی خاطرنشان کرد: همینطور مردم زمانی به تنش و شوک های سیاسی واکنش نشان می دهند که انتظار اتفاقی بزرگ در زمینه اقتصاد و سیاست را داشته باشند اما در اتفاقات اخیر متوجه شدند که مسائل هیجانی و زودگذر است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بانک مرکزی اقدامات متنوعی برای حفظ آرامش بازار ارز انجام داده است، تصریح کرد: رفتار این بانک مانند دوره های قبل نبوده و این تفاوت قابل حس است به صورتی که در دو سال گذشته ما شاهد مداخله غیرمنطقی و ارز پاشی از سمت بانک مرکزی نبوده ایم و اگر مداخله ای رخ داده به شکل هوشمندانه صورت گرفته است.
خالقی همینطور در انتها ضمن اشاره به این که نیاز واقعی متقاضیان در مرکز مبادله ایران تأمین می شود، اظهار داشت: بانک مرکزی در مدیریت کل های پولی و پیشبینی پذیری اقتصاد اقدامات متنوعی انجام داده که شامل کنترل ترازنامه بانکها و اجرای سیاست تثبیت می شود. بانک مرکزی با این اقدامات توانست توفیقاتی مانند کاهش نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم را به دست آورد که طبق آخرین آمار نقدینگی به ۲۶.۸ درصد در خرداد ماه رسیده و تورم هم به ۳۴.۲ درصد در شهریور ماه رسیده است.
وی در انتها اظهار داشت: با عنایت به بهبود متغیرهای پولی، سیاست های ارزی بانک مرکزی و دست پُر این نهاد از افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت، همچنان میتوان پیش بینی نمود که جهش نرخ ارز نخواهیم داشت و نوسانات اینروزها هم همانند اتفاقات قبلی زودگذر و موقت خواهد بود.


منبع:

1403/07/13
11:35:15
5.0 / 5
124
تگهای خبر: آرامش , اتاق بازرگانی , اقتصادی , امنیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
لیدی شال LadyShal