سخنگوی مركز ملی رقابت:

وظیفه مرکز ملی رقابت مقابله با رویه های ضدرقابتی است

وظیفه مرکز ملی رقابت مقابله با رویه های ضدرقابتی است

به گزارش لیدی شال، سخنگوی مرکز ملی رقابت بابیان این که گستره اختیار و وظیفه مرکز تمام اقتصاد کشور است، اظهار داشت: شان تاسیس این مرکز برای مقابله با رویه های ضد رقابتی و تسهیل رقابت در اقتصاد است.



به گزارش لیدی شال به نقل از مهر، پس از ظهر امروز (دوشنبه)، یازدهمین پیش نشست از سلسله پیش نشست های نخستین همایش سالانه بین المللی تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران با حضور سخنرانانی از آنکتاد، بریکس، سازمان همکاریهای شانگهای و کشورهایی نظیر روسیه، هند و انگلستان، بصورت برخط در محل شورای رقابت و مرکز ملی رقابت اجرا شد.
پس از برگزاری ۱۰ پیش نشست در موضوعات مختلف در امتداد چالش های موجود در عرصه رقابت، شورای رقابت یازدهمین پیش نشست از این سلسله نشست های هم اندیشی را بصورت بین المللی و برخط با عنوان The first Online Seminar on Regulation and Competition Policy برگزار کرد.
گفتنی است که پیش نشست دهم از سلسله پیش نشست های نخستین همایش تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران، با موضوع ''شرکت های دولتی و رقابت " ۱۷ تیر ماه سال جاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی اجرا شد.
سپهر دادجوی توکلی سخنگوی مرکز ملی رقابت در این جلسه اظهار داشت: موضوع رقابت و مقابله با انحصار یک موضوع جهانی برای اقتصاد است که حدودا تمامی کشورها با ساختارهای متفاوت در عرصه اجرا به آن پرداخته و اهتمام در تسهیل آن در اقتصاد خود دارند.
وی اضافه کرد: در ایران شأن تأسیس شورا و مرکز ملی رقابت، تحقق فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی است که به صراحت برای مقابله با رویه های ضد رقابتی و تسهیل رقابت در اقتصاد دغدغه مند است.
توکلی افزود: این نهاد نوپا که تنها یک دهه از عمرش می گذرد حالا عزم خودرا جزم کرده که با جهشی شایسته ماهیت اصل ۴۴، بتواند به رقابتی تر شدن این اقتصاد انحصار زده کمک نماید که تقویت مناسبات بین المللی و استفاده از تجربیات دیگر اقتصادها یکی از همین راهکارهاست.
سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: کمتر نهادی قادر می باشد با چنین سرعتی و عمقی با نهادها و سازمان های هدف مانند آنکتاد، سازمان همکاریهای شانگهای و متناظرین آن در دیگر کشورها ارتباط مؤثر داشته باشد که نشست حاضر خروجی یکی از همین مراودات است.
وی حضور چهره های شاخص در این جلسه را دلیلی بر کارایی اینطور ارتباطات دانست و اظهار داشت: متأسفانه نزد افکار عمومی در سالهای قبل به خوبی از ظرفیتهای این نهاد شبه قضائی با اختیارات گسترده و توان کارشناسی مؤثر، تنها در موارد محدودی مانند خودرو صحبت شده است که این تلقی درحال اصلاح است چونکه گستره اختیار و وظیفه این شورا تمام اقتصاد کشور است.
محمود دودانگه- نایب رییس شورا و مرکز ملی رقابت- ضمن یادآوری این که سال ۱۳۸۸ بود که به صورتی اساس و قوانین منتج به شورای رقابت نهایی و ابلاغ گردید، اظهار داشت: در آن زمان، بنده در وزارت تجاری فعالیت داشتم و ابلاغ این قانون و تأسیس مرکز و ملی و شورای رقابت، خبر بسیار خوشایندی برای ما بود که فعالان و متولیان اقتصادی بودیم.
وی اضافه کرد: به استناد این قوانین در قالب مصوبات شورای رقابت، می توانیم عملاً کسب وکارها مدیریت کرد و اقتصاد کشور را متناسب با اقتصاد جهانی تدوین کرد تا به اهداف مورد نظر که تا حالا متأسفانه نتوانسته ایم به آنها برسیم، را محقق نماییم. ایران بزرگ و دارای ظرفیتهای گسترده است؛ محدود کردن این ظرفیت ها نه فقط برای ایران هم چالش ایجاد خواهد کرد، برای منطقه هم چالش هایی را در پی خواهد داشت. همانگونه که حالا نیز آثار فعلی گسترده ای که محدودیت ها برای ایران در سطح دنیا، ایجاد کرده، مشهود است.
وی اضافه کرد: امید است که این جلسه و جلسه، سرآغازی باشد برای آنکه بتوانیم رقابت و رقابت پذیری را با دنیا، با نگاه یکپارچه جلو ببریم و در نهایت بتوانیم با پیوندهایی که با نهادهای مختلف برقرار می نماییم، بخش های مختلف اقتصادی را به جایگاه بالاتری در عرصه رقابت پذیری برسانیم.
نایب رییس شورای رقابت اشاره کرد: شورای رقابت تصمیم دارد با ادامه برگزاری این جلسه ها در داخل کشور، گفتمان رقابت پذیری و توسعه فضای رقابتی را در بخش های مختلف دنبال کند. علاوه بر این علاقمند هستیم که تعامل و ارتباطات خودرا با نهادهایی که در کشورهای همسایه در عرصه استفاده از تجربیات توسعه رقابت پذیری برقرار نماییم و در نهایت به یک وضعیت مناسب تری را در عرصه رقابت پذیری اقتصاد کشور برسیم.
در ادامه این جلسه امیراحمد ذوالفقاری- معاون اقتصادی شورای رقابت و عضو این شورا- اظهار داشت: نهاد تنظیم گر رقابت در ایران نوپا و جدید است و حدود ۱۵ سال بیش از سن تأسیس آن نمی گذرد؛ اما طی همین مدت اندک، اقدامات چشمگیری را در امتداد پیشبرد موضوع تنظیم گری رقابت در اقتصاد ایران، انجام داده است. همچون می توان به ورود به پروسه تنظیم گری بازارهای انحصاری همچون بازار فولاد، بازار حمل و نقل ریلی، بازار مخابرات و اینترنت، بازار حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، حوزه پسماند و بازیافت و همین طور حوزه برق به عنوان نمونه اشاره نمود.
وی اضافه کرد: با وضع قواعدی که تحقق رقابت را در این بازارها محقق می کند و از رویه های ضد رقابتی هم جلوگیری می کند، به تنظیم این بازارها پرداخته شده است. همچون رویه های ضد رقابتی که رسیدگی شد، موضوع سوءاستفاده از موقعیت مسلط (مانند وضع قیمت متعارف و بالا) تحت شرایط غیرمنصفانه بوده است. همین طور جلوگیری از اقدامات مخل رقابت بوده که در بعضی از بازار اتفاق افتاده است.
عضو شورای رقابت اشاره کرد: با چالش هایی طی این ۱۵ سال مواجه بوده ایم که بررسی ها نشان می دهد، سالهای قبل و حتی هم اکنون، نهادهای مشابه ما در دنیا، با چنین چالش هایی مواجه بوده اند. یکی از این چالش ها، چالش هماهنگی با تنظیم گران بخشی و نهادهایی بوده که سایر ابعاد تنظیم گری را (جز موضوع رقابت) انجام می دهند که عمدتا هم نهادهای دولتی هستند که در زیرمجموعه وزارتخانه ها، قرار دارند. دیگر چالش ما، موضوع ضمانت اجرای مصوبات شورای ملی رقابت بوده است
ذوالفقاری اشاره کرد: ما در مرکز ملی رقابت بر آن هستیم که با صاحب نظران و کارشناسان سایر کشورها در این عرصه، همکاریهای علمی و کارشناسی هم درباب باز طراحی ساختار نهاد تنظیم گر و همین طور مطالعه و بررسی بازارهای انحصاری داشته باشیم.
در ادامه، رییس مرکز رقابت گرجستان، فعالان و کارشناسان حوزه تنظیم گری و رقابت از کشورهای هندوستان، روسیه، انگلستان و عضو آنکتاد (رکن فرعی سازمان ملل متحد) به سخنرانی پیرامون موضوعات. تقویت یکپارچگی بازارها و پیشبرد سیاست رقابت، راهکارهای حل تعارضات به سبب همپوشانی وظایف بخش مقامات رقابت، راهکارهای توسعه رقابت در راه تعامل ایران و کشورهای حوزه مشابه، چالش های پیش روی مراجع رقابت کوچک و کم تجربه و استقلال مراجع رقابت پرداخته شد.


منبع:

1403/06/20
11:39:54
5.0 / 5
74
تگهای خبر: اقتصادی , اینترنت , بازار , تجاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
لینک دوستان لیدی شال
لیدی شال LadyShal