نشست معرفی فرصت های تجاری ایران و عربستان
لیدی شال: نشست هماهنگی معرفی فرصت های تجاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با حضور مسئولان سازمان توسعه تجارت، نمایندگان بخش خصوصی و با استقبال فعالان اقتصادی اجرا شد.
به گزارش لیدی شال به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، سید محمدصادق قناد زاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران در این جلسه با تکیه بر گسترش روابط تجاری با عربستان و رفع موانع در این حوزه، اظهار داشت: با عنایت به این که روابط ایران و عربستان پس از حدود ۱۰ سال از سر گرفته می شود، ضروریست در این راه بر مبنای برنامه ریزی صحیح و مشخص و به دور از هیجان پیش برویم.
معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به توافقات اولیه ضمنی با سفیر عربستان اظهار داشت: در دیدارهای اولیه به این نتیجه رسیدیم که بر مبنای یک چارچوب و مدل حرفه ای، فرآیند گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به صورت گام به گام پیش برود. به قول این مقام مسئول در این خصوص در مرحله اول و با عنایت به این که فعالان اقتصادی فضای روابط تجاری را به مدت حدود ۱۰ سال از دست داده اند، ضروری است زمینه آشنایی و شناخت بیشتر از ظرفیتهای تجاری و اقتصادی دو کشور فراهم گردد.
قنادزاده اضافه کرد: از همین رو مقرر شد نشست مشترک اقتصادی و تجاری ج. ا. ایران و عربستان سعودی در دور اول با میزبانی ایران در تهران برگزار گردد و حول گروه هایی در حوزه های کالایی مختلف و خدمات، نمایندگان و شرکتهای بخش خصوصی عربستان در این جلسه حاضر شوند.
معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران با تکیه بر اهمیت و مشارکت بخش خصوصی در گسترش روابط تجاری با عربستان اظهار داشت: بنا بر اینست شرکتهای بخش خصوصی در حوزه تجارت و اقتصاد کاملا پیشرو باشند و در همین راستا شرکت ها و مجموعه هایی که رزومه قوی تر و تولیدات و خدمات باکیفیت تری دارند، در اولویت قرار می گیرند.
قنادزاده ضمن اشاره به این که دور دوم نشست مشترک تجاری و اقتصادی دو کشور به احتمال زیاد در عربستان سعودی برگزار می شود، اظهار داشت: توافق بعدی اینست که اعزام هیأت های تجاری در نمایشگاه های معتبر دو کشور برپایه برنامه مشخص و در جهت گسترش روابط تجاری و آشنایی با ظرفیت ها از جانب دو کشور در دستور کار قرار بگیرد.
معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: همینطور در ادامه و با آغاز روابط تجاری ایران و عربستان، توافقاتی در زمینه تسهیل صدور ویزای تجاری، مشارکت های صنعتی، تجاری و سرمایه گذاری دنبال می شود.
قنادزاده ضمن اشاره به لزوم همفکری و مساعدت بخش خصوصی در زمینه برنامه ریزی تجارت با عربستان بر اهمیت برگزاری باکیفیت دور اول نشست مشترک با حضور شرکتهای باکیفیت و صاحب برنامه و رزومه تصریح کرد و اظهار داشت: از آنجاییکه این نشست، نخستین رویارویی تجاری و اقتصادی دو کشور پس از حدود ۱۰ سال به حساب می آید، ضروریست در جهت شناخت ظرفیتهای تجاری، نشست های تجاری B2B، ملاقات ها و بازدیدها برپایه برنامه ریزی مشخص و با مشارکت بخش خصوصی و با بالاترین سطح کیفی و در چارچوب بسته ای کامل و طی ۵-۳ روز پیش برود.
رفع موانع تجاری بین دو کشور
عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در نشست هماهنگی معرفی فرصت های تجاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ضمن اشاره به پتانسیل افزایش روابط اقتصادی و تجاری با عربستان سعودی بر نقش بخش خصوصی در گسترش روابط تجاری با این کشور تاکید نمود.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به تجارت سالانه بیشتر از ۵۱۸ میلیارد دلاری عربستان سعودی به مزیت های این کشور در منطقه و فرصت رشد روابط تجاری با این کشور تاکید نمود.
ربیهاوی ضمن اشاره به فرصت گسترش روابط اقتصادی و تجاری با عربستان سعودی اضافه کرد: پس از حدود ۱۰ سال قطع روابط سیاسی و اقتصادی، حضور غنی و پررنگ بخش خصوصی در خط مقدم مسائل اقتصادی و با چابکی بیشتر و محدودیت های دیپلماتیک کمتر می تواند توسعه روابط تجاری با این کشور را به دنبال داشته باشد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران همینطور ضمن اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در فراهم سازی بستر سیاسی ارتباط با عربستان سعودی، ایجاد بستر سیاسی را پیش زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشور عنوان نمود.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به این که هم اکنون غول های اقتصادی جهان شرکای تجاری اصلی عربستان هستند، افزود: ظرفیتهای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با عربستان احتیاج به بسترسازی دارد و هم اکنون خیلی از این بسترها فراهم نیست.
ربیهاوی با اشاره به اینکه هم اکنون صادرات مجدد از راه کشورهای همسایه و منطقه به عربستان دنبال می شود، اظهار داشت: این در شرایطی است که روابط تجاری مستقیم با این کشور طی سالهای اخیر صفر شده است.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به اهمیت گسترش روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی بر برگزاری نشست های مشترک و همینطور فعال سازی کمیته مشترک تجاری و آغاز به کار آن با عنایت به ظرفیتهای دوکشور تاکید نمود.
به گفته ربیهاوی در چارچوب کمیته مشترک تجاری، رفع موانع تجاری بین دوکشور در زمینه گمرکی، حمل و نقل، استاندارد و.. در دستور کار قرار می گیرد و به شکل جدی تری پیگیری خواهد شد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت همینطور ضمن اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی به فعال شدن اتاق بازرگانی و تشکل های مرتبط از جانب این اتاق پس از از سرگیری روابط اشارهکرد.
این مقام مسئول در انتها ابراز امیدواری کرد با همکاری بخش خصوصی حجم تجارت با عربستان سعودی ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی پیدا کند.
استراتژی های عربستان سعودی در چشم انداز ۲۰۳۰
در ادامه نشست هماهنگی معرفی فرصت های تجاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، محمود ابوسعیدی، مدیر مرکز تجاری ایران در عربستان با عرضه توضیحاتی در مورد مرکز تجاری ایران و عربستان و صندوق سرمایه گذاری و گسترش روابط اقتصادی دو کشور، به تشریح استراتژی عربستان سعودی در چشم انداز ۲۰۳۰، شرکای تجاری، اهم صادرات کالاهای غیرنفتی، اهم مقاصد کالاهای غیرنفتی، مقاصد وارداتی کشور عربستان و.... پرداخت.
ابوسعیدی ضمن اشاره به اقدامات لازم برای گسترش روابط تجاری با عربستان سعودی بر رفع موانع تجارت دو کشور همچون موانع حمل و نقلی تاکید نمود. او اضافه کرد: در راه تجارت با عربستان ابتدا باید شناسایی صحیحی از توانمندی های داخلی صورت بگیرد و سپس استراتژی و نقشه راه مشخص تدوین شود و در نهایت برپایه یک هدف گذاری مشخص در تجارت، وارد بازار این کشور شد.
در این نشست همینطور فریال مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران توضیحاتی در مورد وضعیت اقتصادی و تجاری عربستان، میزان تولید ناخالص داخلی این کشور و وضعیت صنایع و تولیدات مختلف، چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، سهم بخش خصوصی و میزان جذب سرمایه گذاری خارجی و.... این کشور ارائه نمود.
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب