وزارت صمت به لیدی شال پاسخ داد
جزییات عرضه خودرو در بورس کالا
به دنبال تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس، سخنگوی وزارت صمت به تشریح جزییات موافقت این سازمان با عرضه خودرو در بورس کالا (در حالیکه قبل از این یکبار لغو شده بود) پرداخت و اصرار کرد که عرضه تمامی خودرو ها با تایید وزارت صمت خواهد بود و برای خودروهایی که میزان عرضه آنها برابر یا بیش از تقاضا باشد، شکل خواهد گرفت.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، در جریان ۲۲۹امین جلسه شورای عالی بورس، وزیر صمت از ارزش گذاری ایران خودرو و سایپا آگاهی داد و با عرضه برخی خودرو ها در بورس موافقت نمود.
یادآوری می شود که ثبت سفارش دو محصول بهمن موتور (فیدلیتی و دیگنیتی) از ۱۱ خردادماه در بورس کالا شروع شد و قرار بود این دو خودرو هجدهم خردادماه در تالار خودروی بورس کالا عرضه شوند. در صورتیکه قرار بود در این تاریخ ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا معامله شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی دو نامه این عرضه را ملغی کرد.
این مساله انتقاد کارشناسان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه را در پی داشت و آنها معتقد بودند که تصمیم هایی همچون تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، تنها می تواند بستر بروز رانت و معاملات غیرشفاف را در بازار خودرو تعمیق کند و این مساله به زیان تولیدکنندگان، سهامداران و مصرف کنندگان خواهد بود.
به دنبال آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با این تصمیم توضیح داد: باتوجه به شکاف بین عرضه و تقاضا، عملاً عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو نسبت به قیمت محصولات در کارخانه خواهد شد؛ بر این اساس ممکنست قیمت ثالثی در بازار شکل گیرد که فراتر از قیمت های کارخانه و قیمت در بورس باشد. ضمن این که تنها تفاوتی که طرفداران عرضه خودرو در بورس مطرح می کنند، دستیابی تولیدکننده به قیمت بالا رفته، بجای دلال است. این استدلال زمانی معنا پیدا می کند که برای خودروهایی که با زیان عرضه می شوند، صدق کند؛ پس در مورد خودروهایی با قیمت بالا که دارای سود منصفانه برای خودروساز است، کاربردی ندارد.
حال باتوجه به موافقت مجدد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه برخی خودرو ها در بورس، جزییات موضوع را از وزارت صمت پیگیری کردیم.
وزارت صمت از ابتدا هم مخالف عرضه خودرو در بورس نبود
امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در این زمینه در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: وزارت صمت از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس نبوده است. در مرحله اول عرضه در سامانه یکپارچه هم که مخالف عرضه محصولات گروه بهمن (دیگنیتی و فیدلینی) بود، بدین سبب بود که مقرر شده بود، همه در یک جا تجمیع شوند و اینطور نباشد که هر خودروسازی جداگانه بخواهد به دلخواه خود، خودرو عرضه کند؛ در اینجا وزارت صمت، محکم ایستاد و عرضه خودرو در بورس را کنسل کرد.
وزارت صمت احساس کرد برای برخی خودرو ها که تولید بیش از تقاضاست، امکان خروج از پروسه قرعه کشی وجود دارد و طبیعتا امکان عرضه در بورس نیز فراهم استبرای خودرو های با امکان فروش بدون قرعه کشی، امکان عرضه در بورس نیز وجود دارد اما با هماهنگی
وی ادامه داد: این مساله تنها خواسته وزارت صمت نیز نبود، بلکه دادستانی و ریاست جمهوری نیز موضوع را خواهان شده بودند. بعد از آن وزارت صمت احساس کرد برای برخی خودرو ها که تولید بیش از تقاضاست، امکان خروج از پروسه قرعه کشی وجود دارد و طبیعتا امکان عرضه در بورس نیز برقرار است. در اتفاقی که روز گذشته (سه شنبه) در شورای عالی بورس رخ داد، در حقیقت شورای عالی بورس، بر درخواست وزارت صمت برای عرضه خودرو در بورس کالا صحه گذاشت؛ اما بالعکس موضوع بگونه ای اطلاع رسانی می شود که وزارت صمت با درخواست شورای عالی بورس در خصوص عرضه خودرو ها موافقت کرده است. در حقیقت شورای عالی بورس برای آنکه خودرو های با میزان عرضه بیش از تقاضا بتوانند در بورس عرضه شوند، صحه گذاشته است.
سخنگوی وزارت صمت اشاره کرد: اساسا بحث عرضه خودرو در بورس در دستور شورای عالی بورس نبوده است و خود وزیر صمت مطرح نمودند که این آمادگی برای عرضه برخی خودرو ها در بستر بورس وجود دارد اما با هماهنگی وزار صمت. بدین سبب خودروسازان به طور دلبخواه نمی توانند در بورس یا حتی سامانه یکپارچه یا بازار آزاد عرضه کنند. این مساله از نظر ما قابل قبول نیست اما با هماهنگی وزارت صمت عرضه خودروهایی که وزارت صمت تعیین خواهد کرد، قابل انجام است.
تصمیمی که وزارت صمت بگیرد، همه خودروسازان موظف به اجرا خواهند بود
وی در پاسخ به این که کدام خودرو ها قابلیت عرضه خواهند داشت، اظهار داشت: همانطور که اشاره شد، خودروهایی که تولید آنها برابر یا بیش از میزان تقاضا برای آن هاست، بالقوه می توانند در بورس هم عرضه شوند اما این بالقوه بودن، بدان معنا نیست که حتما وزارت صمت، اجازه دهد؛ پس نیاز به بررسی دارد. بطور مثال فرض نماییم که وزارت صمت، تصمیم بگیرد خودروهای شاسی بلند در بورس عرضه شوند؛ در اینصورت تمام خودروسازان شامل بخش خصوصی و شبه دولتی (ایران خودرو و سایپا) که خودروی شاسی بلند تولید می کنند، همگی باید در بورس عرضه کنند. همه مدلها و توسط همه تولیدکنندگان باید در تنها از مسیر بورس باشد. تاکید می شود که این عرضه شاسی بلندها تنها یک نمونه به جهت تفهیم موضوع و منظور است.
قالیباف اشاره کرد: در مورد خودروهایی که تقاضا بسیار بالاتر از تولید است و اساس هم اکنون موضوعیت برای عرضه بورس ندارند، طبعا اگر قرار باشد در بورس عرضه شوند، رقابت میان خریداران شکل خواهد گرفت و قیمت سومی شکل می گیرد که سبب سیگنال دهی به بازار و بر هم ریختگی آن شود؛ بدین سبب این قبیل خودرو ها عرضه در بورس مطرح نیست.
وی در مورد زمان اجرا شدن این تصمیم نیز اظهار داشت: موضوع درحال بررسی های بیشتر است و هنوز برای زمان قطعی اجرا عرضه این خودرو ها در بورس تصمیمی گرفته نشده است.
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب