درصورت لغو تحریم ها

كالاهای ایرانی به كدام كشورها می رسد؟

كالاهای ایرانی به كدام كشورها می رسد؟

به گزارش لیدی شال هرچند سیاست ابتدایی ایران در تجارت خارجی حضور قدرتمند در بازار کشورهای همسایه و منطقه بوده اما در صورت بهبود اوضاع سیاسی، میتوان مقاصد جدیدی را برای کالاهای ایران در نظر گرفت.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، بعد از شروع دور جدید تحریم های آمریکا در دولت ترامپ، ایران باید برای جبران درآمدهای از دست رفته نفتی، صادرات غیرنفتی خودرا گسترش می داد اما در عین حال باتوجه به دشواری هایی که در راه تبادلات بانکی وجود داشت، حضور در بازارهای متنوع، چالشی جدی بشمار می رود.
باتوجه به این شرایط، اولویت نخست تجارت ایران در بین کشورهای همسایه و منطقه تعریف شد و تا حدی نیز دست یابی به این هدف میسر شد. اگر چین را بعنوان اصلی ترین شریک صادراتی و وارداتی ایران کنار بگذاریم، دیگر شرکای اصلی تنها در بین کشورهای همسایه تعریف می شوند.
آمارها نشان می دهند که عراق، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی و کشورهای اوراسیا اصلی ترین واردکنندگان کالا از ایران در ماه های گذشته بوده اند و در مقابل نیز امارات متحده عربی و ترکیه در بین اصلی ترین صادرکنندگان کالا به کشور قرار دارند.
هرچند از نظر سهم کشورهای همسایه در تجارت ایران می توان از موفقیت سخن گفت اما با توجه به این که بازار کشورهای همسایه ایران، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات سالانه را تشکیل می دهد، صادرات زیر ۳۰ میلیارد دلاری ایران به آنها عددی بسیار ناچیز است.
با وجود این، در صورتیکه فشار تحریم ها کم شود، امکان آنکه ایران به بازارهای جدید فکر کند، وجود خواهد داشت. حمید زادبوم – رئیس سازمان توسعه تجارت – از صادرات به بازارهای جدید و صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا بعنوان دغدغه های سازمان توسعه تجارت ایران نام برد و گفته که سازمان در امتداد انجام این اهداف برنامه ریزی نموده است.
مجیدرضا حریری – رئیس اتاق تجاری ایران و چین – در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت تغییر در این رویکرد می گوید: این که ما تلاش نماییم در بازار کشورهای همسایه نفوذ داشته باشیم اساسا نگاه مهم و کلیدی خواهد بود اما این که ما تمام تمرکز تجاری خودرا بر روی چند کشور بگذاریم موضوعی خطرناکست.
به گفته ی ایشان، وقتی بازار صادراتی یک کشور تنها به چند گزینه محدود می شود، خطر از دست رفتن بازار افزایش می یابد. فرض کنید که یکی از این کشورها ناگهان تصمیم بگیرد که کالای ایرانی وارد نکند، این شوک جدی به بازار صادراتی کشور وارد میکند و برای عبور از این چالش ها، حضور در بازارهای مختلف و کوشش برای تنوع در اقلام صادرات و مقاصد صادرات اهمیت فراوانی دارد.
بررسی ها نشان میدهد که بعد از تحریم های آمریکا، میزان تجارت مشترک ایران با اتحادیه اروپا، به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. در طول این سال ها تنها آلمان بعنوان پنجمین صادرکننده کالا به ایران شناخته می شد که این جایگاه نیز در آمارهای اخیر از دست رفته است. بدین جهت بنظر می رسد در صورت کنار رفتن تحریم ها، افزایش مراودات تجاری با اروپا و استفاده از ظرفیت کلان بازار این کشورها برای ایران اهمیت فراوانی داشته باشد.
از طرف دیگر بازار کشورهای آفریقایی نیز در سالهای قبل از طرف ایران مورد ارزیابی قرار گرفته اما باتوجه به دشواری های تحریم و حمل و نقل هیچ وقت بطور جدی محک نخورده است. بدین جهت در صورت کاهش فشار تحریم ها، بازگشت به بازار کشورهای اروپایی و محک زدن جدی تر بازار آفریقا احیانا دو اولویت مهم ایران خواهند بود.



1400/03/01
10:12:50
5.0 / 5
1264
تگهای خبر: بازار , تجارت , تجاری , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
لیدی شال LadyShal