درپی طرح ساماندهی بازار خودرو مجلس شورای اسلامی
واردات خودرو بدون انتقال ارز و صادرات خودرو و قطعه به شرط امكان، بازار را متعادل خواهد نمود
لیدی شال: به دنبال زمزمه های آزادسازی مجدد واردات خودرو در چارچوب طرح ساماندهی صنعت خودرو، آن هم با گزینه انتقال ارز بدون ذكر منشاء و استفاده از ارز اشخاص خارج از كشور، یكی از كارشناسان صنعت خودرو كشور با اشاره به اینكه واردات خودرو در مقابل ارز با منشاء خارجی، البته با شرط واردات خودروهایی متناسب با قدرت خرید اكثریت طرف تقاضا، پیشنهاد خوبی است كه می تواند در جهت متعادل سازی بازار گام بردارد، میگوید: اما به نظر می آید پیشنهاد واردات خودرو در مقابل صادرات نفت خام، بیشتر جنبه فروش نفت داشته باشد تا مدیریت بازار خودرو.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، بعد از گذشت بیشتر از دو سال از ممنوعیت واردات خودرو، به نظر می آید که مجلس شورای اسلامی از مدیریت صنعت خودرو توسط وزارت صمت نا امید شده و می خواهد خود دست به کار شود. از همین روی چندی است که مبحث آزادسازی واردات خودرو مطرح شده و مجلس به منظور متعادل کردن بازار خودرو، پیشنهادهایی مبنی برای واردات خودرو عرضه کرده است.
در این حوزه روح الله ایزدخواه- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- چندی قبل، ضمن اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو، اعلام نمود که در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو تحت شرایطی دیده شده است که می توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن، صادرات نفت خام یا ارز بدون منشا خودرو وارد کرد.
بعد از اعلام این خبر، با طرح ایرادات آن توسط فعالان صنعت خودرو کشور، بررسی ها مجدد از سر گرفته شد و در نهاین هم حجت الله فیروزی- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- در این رابطه اعلام نمود که ماده ای در طرح "ساماندهی بازار خودرو" در نظر گرفته شده است و مجلس در نظر دارد که واردات خودرو را در ازای صادرات خودرو، قطعه، نفت خام و ارز اشخاص خارج از کشور که تعهد به وارد کردن آنها ندارند، بدون ذکر منشاء، آزاد کند.
در ارتباط با عرضه این طرح و تأثیر آن بر صنعت و بازار خودرو کشور، حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو - در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه استفاده از ارز اشخاص خارج از کشور که پیش از این هم پیشنهاد آن از سمت فعالان این حوزه داده شده بود، گزینه مناسبی است، اظهار نمود: اینکه در قبال ارزی که تعهدی برای وارد کردن آن به کشور وجود ندارد، دولت دارندگان این ارز را تشویق به واردات خودرو کند، پیشنهاد خوبی است.
وی ادامه داد: البته با این شرط که خودرو های سواری با یک بازه قیمتی خاص وارد شوند تا کمک کننده برای تقویت عرضه خودرو به بازار باشد. تابحال نتواسته ایم از مزایای این ارزی که خارج کشور وجود دارد و تعهدی هم برای دارنده آن برای ورود به کشور ایجاد نمی کند، بهره مند شویم؛ هرچند دیر اما بازهم خوب است که تصمیم بر چنینی اقدامی گرفته شده است. خیلی از سرمایه داران ایرانی هستند که تجارت آنها خارج از کشور بوده و درآمد ارزی داشته و همینطور به اینکه بخشی از این درآمد خویش را در جهت منافع شخصی و همینطور در جهت تقویت اقتصاد کشور به کار ببرند، علاقه مند هستند.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه این موضوع، نیازمند ساختار تشویقی منطقی است، اظهار داشت: یکی از این مشوق های منطقی، همین واردات خودرو در ازای ارزهای سرگردانی است که گاها منشاء خارجی دارند. این اتفاق در حوزه خودرو های تجاری افتاد و متاسفانه شنیدیم که چندی قبل مجوز شماره گذاری کامیون های دست دومی که ماه هاست در گمرک مانده اند، صادر شد. به همان میزانی که ترخیص و شماره گذاری خودرو های تجاری دست دوم غلط بود، صدور مجوز واردات خودرو های سواری با ارز اشخاص مشوقی خواهد بود تا به جای کامیون های دست دوم که دارای اولویت حمل و نقل و اقتصاد کشور نیستند، خودرو های سواری وارد شود.
کریمی سنجری ضمن تاکید براینکه خودرو های سواری شرایط مناسبی در بازار ندارند و عرضه و تقاضای آنها به وضعیت اورژانسی تبدیل گشته است، اظهار داشت: ازاین رو واردات سواری ها آن هم با ارز منشاء می تواند بازار خودرو داخلی را متعادل کند. البته همانطور که اشاره شد، به شرطی که این طرح برای خودروهایی اجرا شود که به لحاظ قیمتی متناسب با توان خرید بخشی زیادی از سوی تقاضا در داخل کشور باشد.
واردات خودرو در قبال صادرات نفت خام بیشتر به نفع دولت تا بازار خودرو
این فعال صنعت خودرو کشور در ادامه در ارتباط با بحث واردات خودرو در ازای صادرات آن، صادرات قطعه یا نفت خام، خاطرنشان کرد: اگر آنقدر توان داشته باشیم که خودرو و قطعه صادر نماییم، این مورد یک مزیت به حساب خواهد آمد و طبیعتا خواهد توانست باز هم تعادلی برای بازار ایجاد نماید. اما طرح صادرات نفت خام برای خود بنده جالب است و در حقیقت بحث تهاتر فروش نفت در ازای واردات خودرو، به شکلی کمک به فروش نفت خواهد بود؛ نه کمک برای تعادل بخشی به بازار خودرو. تصمیمی است که حالا دولت باتوجه به افزایش موجودی نفت خام کشور و از طرفی کاهش درآمدهای ارزی اتخاذ نموده است. ازاین رو تهاتر واردات خودرو در مقابل فروش نفت خام، به نظر می آید تصمیمی باشد که در شرایط فعلی اتخاذ شده و به نتیجه رسیده است و در رابطه آن معتقد نیستم که با تاخیر انجام شده است؛ اما در ارتباط با وارات خودرو در مقابل ارز با منشاء خارجی معتقدیم که بهتر بود، زودتر اتفاق می افتاد.
منبع: ladyshal.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب