بذرپاش:
قرارداد ایران و هند برای توسعه چابهار یک ماه دیگر امضا می شود
به گزارش لیدی شال، به قول وزیر راه و شهرسازی، توافق بین ایران و هند برای بندر چابهار تا یک ماه آینده نهایی می شود و به امضای دو طرف می رسد.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش در توییتر نوشت: در دیدار با وزیر امور خارجه هند، آخرین وضعیت قرارداد بندر چابهار بین ایران و هند بررسی و توافق شد تا یک ماه آتی نهایی و بین دوطرف به امضا برسد. افزایش همکاری در عرصه های حمل نقل و ترانزیت، امیدبخش آینده روشن همکاریهای دو کشور قدرتمند آسیا است.
همین طور سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند در توییتر نوشت: تعاملات خودرا در تهران با جلسه با مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- شروع کردم. در مورد ایجاد چارچوب همکاری بلندمدت در ارتباط با بندر چابهار بحث مفصل و سازنده ای داشتم. همین طور در مورد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب تبادل نظر شد.
بذرپاش روز گذشته با وزیر امور خارجه هند دیدار نمود که طی این دیدار، ضمن مذاکره درباب توسعه بندر چابهار، توافق نهایی صورت گرفت. همین طور سوبرامانیام جایشنکار بر آمادگی این کشور برای سرمایه گذاری های جدید در عرصه های حمل و نقل و ترانزیت در ایران تاکید کرد.
بیشتر بخوانید
نهایی شدن قرارداد با طرف هندی در بندر چابهار هندی ها در چابهار فعالیت را از سر گرفتند به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، موقعیت راهبردی ایران در منطقه و برخورداری از یک جغرافیای خاص، کشورهای همسایه را بر آن داشته که از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی استفاده کنند؛ از جانب دیگر رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی، همکاری با کلیه طرف های خارجی به ویژه همسایه ها و دیگر کشورهاست.
یکی از این همکاری ها، استفاده از موقعیت ترانزیتی ایران برای هند است. کریدور ترانزیتی شمال - جنوب می تواند هند و روسیه را بوسیله ایران متصل کند. در ابتدا این مساله بین کشورهای ایران، هند و روسیه بود که در این بین بندر چابهار می تواند به عنوان یک نقطه مهم و راهبردی در یک شبکه حمل و نقل چندوجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و آسیای میانه فعالیت کند.
هند بوسیله انعقاد قرارداد یکی از شرکت های خصوصی خود و با تعهد سرمایه گذاری به میزان ۸۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار، از سال ۱۳۹۷ وارد طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار شد که به سبب مشکلات ثانویه به وجود آمده همچون تحریم ها، جهت خرید و تامین تجهیزات مذکور، این قرارداد بطور کامل اجرائی نشد؛ اما سال قبل اعلام گردید که تامین تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار انجام شده است.
سال رونق در سرمایه گذاری ترانزیتی
مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- خردادماه درباره ی این که وضعیت سرمایه گذاری طرف هندی برای توسعه بندر چابهار به کجا رسید، بیان کرد: ما به هیچ وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیمی که بنادرمان دارد، کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه گذاری در بنادر ایران چه از طرف نهادهای مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایه گذارهای خارجی زیاد است که ما باید بین آنها انتخاب نماییم و امسال سال رونق سرمایه گذاری در این بخش خواهد بود.
بعد از آن علی اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- شهریورماه درباره ی نحوه قرارداد با هندی ها در فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار توضیح داد: این قرارداد بصورت سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری و BoT هندی هاست. تا الان هندی ها ۲۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کردند که بصورت جرثقیل های ساحلی بوده و بتازگی با مدلی که به توافق رسیدیم، آغاز به فعالیت کردند اگرنه چند سالی این جرثقیل ها راکد مانده بود؛ این تجهیزات شامل جرثقیل های ساحلی، محوطه ای، تجهیزت تخلیه و بارگیری کانتینر و مجموعه ای از انواع مختلف تجهیزات است.
البته خبر نهایی شدن قرارداد با هند برای فعال کردن ظرفیت ترانزیتی ایران در سالهای قبل بارها انتشار یافته و امسال هم مسئولان وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی چند بار تاکید نمودند که قرارداد نهایی درحال تدوین است. حال با اظهارات وزیر راه و شهرسازی و خبر امضای قرارداد تا یک ماه آتی باید دید رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی به کجا می رسد و تا چه اندازه می تواند ظرفیتهای ترانزیتی ایران را در بندر شهید بهشتی چابهار که قسمتی از کریدور شمال - جنوب است، عملیاتی کند.
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب