شروع واکنش آسیا به افزایش قیمت نفت
لیدی شال: واردات نفت به آسیا در سپتامبر به سبب تعمیرات پالایشگاهی و افزایش قیمت ها، برای دومین ماه متوالی کم شد.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، طبق داده های گردآوری شده توسط شرکت LSEG، آسیا در سپتامبر ۲۴.۹۵ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که در مقایسه با ۲۵.۲۲ میلیون بشکه در روز اوت، کاهش داشت. میزان واردات سپتامبر همین طور حدود سه میلیون بشکه در روز کمتر از ۲۷.۹۲ میلیون بشکه در روز واردات ژوئیه بود که بالاترین رکورد ماهانه واردات این منطقه در سال ۲۰۲۳ تا حالا به حساب می آید.
بر اساس داده های شرکت LSEG، واردات آسیا در ماه های اوت و سپتامبر، کمترین میزان واردات ماهانه از آغاز سال ۲۰۲۳ تا حالا بوده است. دو دلیل اصلی این کاهش واردات، تعمیرات فصلی پالایشگاهی است که از سپتامبر شروع شده و تا اکتبر ادامه دارد. پالایشگاه ها بطور معمول نرخ استفاده از ظرفیت تولید را پیش از تعمیرات منظم، می افزایند تا به ذخیره محصولات بپردازند اما بعد از آن، خرید نفت را در دوره تعمیرات، کم می کنند.
عامل دیگر کاهش واردات نفت در سپتامبر، احتمالاً افزایش قیمت نفت می باشد که از ژوئیه به بعد تحت تاثیر کاهش عرضه اضافی عربستان سعودی، شتاب گرفت. بهای معاملات نفت برنت از ۷۱ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه در ۲۸ ژوئن، به ۹۷ دلار و ۶۹ سنت در ۲۸ سپتامبر رسید که افزایش ۳۶.۵ درصدی را نشان داده است.
کاهش واردات نفت به آسیا در سپتامبر، ممکنست تنها شروع واکنش تقاضا به افزایش قیمت نفت باشد برای اینکه محموله هایی که ماه میلادی گذشته وارد شدند، احتمالاً در ژوئیه و درست قبل از شروع روند افزایشی اخیر قیمت نفت، خریداری شده بودند. احتمال دارد قیمت های بالاتر نفت موجب واردات کمتر در سه ماهه چهارم امسال شود، به ویژه که با عنایت به حاشیه سود قوی سوخت های پالایشی و قوی شدن ارزش دلار آمریکا، افزایش قیمت خرده فروشی سوخت هایی مانند دیزل و بنزین، بیش از افزایش قیمت نفت خام بوده است.
عامل چین
چین، عامل اثرگذار بزرگ نامعلوم بر تقاضای آسیا برای نفت می باشد. تصور می رود زمانیکه نرخها پایین تر بود، این کشور نفت زیادی ذخیره کرده است. طبق محاسبات که برمبنای داده های رسمی بوده است، چین در اوت، حدود ۱.۳۲ میلیون بشکه در روز به ذخایر نفت تجاری یا استراتژیک اضافه کرد. چین در هشت ماه نخست سال میلادی جاری، حدود ۸۱۰ هزار بشکه در روز یا مجموعا حدود ۱۹۷ میلیون بشکه، به ذخایر اضافه کرد.
این کشور حجم نفت خام وارداتی یا برداشت شده از ذخایر استراتژیک و تجاری را فاش نمی کند، اما می توان با کسر مقدار نفت خام فرآوری شده از کل نفت موجود از واردات و تولید داخلی، تخمین زد. طبق داده های LSEG، چین در سپتامبر ۱۱.۵۳ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که کمتر از ۱۲.۴۹ میلیون بشکه در روز اوت بود.
ذخایر بالای نفت انباشته شدن در سال ۲۰۲۳ تاکنون، به پالایشگاه های چین، این امکان را می دهد که واردات را کاهش داده و در عین حال، صادرات سوخت را بالا برند تا از حاشیه سود بالای محصولاتی نظیر دیزل سود ببرند. آن چه واضح است، این است که چین تلاش می کند تا واردات نفت ارزان تر از روسیه و ایران را به حداکثر برساند و در عین حال، مصرف نفت گران تر از عربستان را به حداقل برساند.
روسیه، بزرگترین صادرکننده نفت به چین در سپتامبر بود و ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز نفت عرضه نمود که بالاتر از صادرات ۱.۴۴ میلیون بشکه در روز نفت از طرف عربستان سعودی بود.
هند که دومین واردکننده بزرگ نفت در آسیا بعد از چین است، با واردات ۱.۵۳ میلیون بشکه در روز در سپتامبر، درحال افزایش واردات نفت روسیه است. افزایش واردات از روسیه با وجود کاهش تخفیف فروش نفت این کشور به حدود چهار تا پنجم دلار در هر بشکه در مقایسه با پنج تا شش دلار در ماه قبل است.
بر اساس گزارش رویترز، سوال اصلی این است که افزایش اخیر قیمت ها، چقدر روی تقاضای آسیا برای نفت در سه ماهه چهارم، تاثیر خواهد گذاشت. قیمت های بالاتر سوخت احتمالاً به رشد تورم دامن می زند و بانکهای مرکزی ممکنست افزایش نرخ های بهره را باردیگر شروع کرده یا هرگونه کاهش را به تاخیر بیاندازند و این مورد احتمالاً به اعتماد مصرف کننده و قدرت خریدش ضربه می زند.
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب