رونمایی از هواپیمای مسافربری نوآورانه ناسا و بوئینگ

رونمایی از هواپیمای مسافربری نوآورانه ناسا و بوئینگ

به گزارش لیدی شال، مفهوم جدید هواپیمای مسافربری ناسا و بوئینگ، با کاهش اصطکاک حین پرواز، انتشار گازهای گلخانه ای را ۳۰ درصد می کاهد.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، ناسا با بوئینگ برای توسعه فناوری پروازهای تجاری سبزتر همکاری کرده است.
بر مبنای بیانیه ناسا، این دو سازمان روی پروژه «نمایش دهنده پرواز پایدار» با هم کار خواهند کرد که هدف آن ساخت، آزمایش و پرواز یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر جدید تا پایان دهه حاضر است که انتشار گازهای گلخانه ای را کم کند.
ناسا تاریخ تقریبی سال ۲۰۲۸ را برای نخستین پرواز آزمایشی این هواپیمای جدید معروف به «Transonic Truss-Braced Wing» تعیین کرده است.
ناسا در بلندمدت در نظر دارد که این هواپیما تقریبا ۵۰ درصد از بازار تجاری هواپیماهای باریک پیکر متوسط را در اختیار بگیرد.
کاهش ۳۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای
این هواپیما دارای بال های بلند و نازک است که توسط پایه های مورب که بال ها را به بدنه متصل می کنند، تثبیت می شوند. این طراحی، کشش و اصطکاک کمتری ایجاد می کند، به این مفهوم که سوخت کمتری هم می سوزاند.
ناسا و بوئینگ معتقدند طراحی جدید آنها می تواند مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۳۰ درصد کم کند.
ناسا می گوید این مفهوم همینطور سایر فناوری های سبز را در تلاش ناسا جهت کمک به صنعت هوانوردی در رسیدن به هدف خود برای رسیدن به انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ در خود گنجانده است.
دلیل این که ناسا و بوئینگ تصمیم گرفتند بر روی یک هواپیمای باریک پیکر و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کار کنند تا حدی به این حقیقت مربوط می شود که طبق گفته ناسا، هواپیماهای باریک پیکر تقریبا نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای در سرتاسر جهان را باعث می شوند و خطوط هوایی برای حمل و نقل کوتاه و متوسط بشدت به این نوع هواپیماها متکی هستند.
این بدان معنا نیست که هواپیماهای پایدار بزرگتر آزمایش نمی شوند. بعنوان مثال، شرکت ایرباس اخیراً یکی از هواپیماهای بزرگ A۳۸۰ خویش را با سوخت ۱۰۰ درصد پایدار به پرواز درآورد.
با این وجود، شایان ذکر است که هر دو هواپیمای ایرباس A۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷ که هواپیماهای بزرگ و دو طبقه هستند، دیگر به علت تقاضای کمتر و هزینه های عملیاتی بالا تولید نمی شوند.
شرکت بوئینگ تخمین می زند که تقاضا برای هواپیماهای باریک پیکر جدید بین سالهای ۲۰۳۵ تا ۲۰۵۰ تا ۴۰ هزار هواپیما افزایش خواهد یافت.
هدف ناسا بهبود هوانوردی تا دهه ۲۰۳۰ است
در بیانیه ناسا، بیل نلسون مدیر ناسا به کمک این آژانس فضایی به سفرهای هوایی ایمن تر و پاک تر طی سالهای آتی اشاره می کند. در چند سال گذشته، ناسا به سختی کار کرده است تا تخصص خویش را به فناوری های سفر هوایی سبزتر بیاورد که یک نمونه آن هواپیمای الکتریکی آزمایشی X-۵۷ Maxwell است.
نلسون اظهار داشت: از ابتدا، ناسا هنگام پرواز همراه شما بوده است. ناسا جرأت کرده است دورتر، سریع تر و بالاتر برود و با انجام این کار، هوانوردی را پایدارتر و قابل اعتمادتر کرده است. این در DNA ما وجود دارد.
وی ادامه داد: هدف ما اینست که همکاری ناسا با بوئینگ برای تولید و آزمایش یک نمونه اولیه در مقیاس کامل، به ساخت هواپیماهای تجاری در آینده کمک نماید که مصرف سوخت کمتر و مزایایی برای محیط زیست، صنعت هوانوردی تجاری و مسافران در سرتاسر جهان داشته باشند و اگر موفق شویم، می توانیم این فناوری ها را در هواپیماهایی ببینیم که مردم در دهه ۲۰۳۰ با آنها به آسمان خواهند رفت.
در نهایت، کاهش ۳۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای که با مفهوم Transonic Truss-Braced Wing صورت خواهد پذیرفت، یک گام در مسافرت صنعت هوانوردی به سمت انتشار خالص کربن صفر خواهد بود.
طرح ها و فناوری های دیگر آمار کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بلندپروازانه تری عرضه می دهند، اما ناسا می خواهد این هواپیما را زودتر از باقی پروژه های مشابه وارد بازار کند. با این وجود، ناسا تاکید می کند که این یک فناوری آزمایشی و پرخطر است که پیش از این که مسافران بتوانند از آن بهره مند شوند، باید یک فرایند اعتبارسنجی طولانی را بپیماید.
ناسا اعلام نموده است که برای این پروژه از سوی خود ۴۲۵ میلیون دلار در نظر گرفته و شرکت بوئینگ و شرکای آن هم ۷۲۵ میلیون دلار برای آن هزینه خواهند کرد.




منبع:

1401/10/30
15:41:27
5.0 / 5
441
تگهای خبر: بازار , تجاری , طراحی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
لیدی شال LadyShal